מה שלא נשקל, לא מנוהל
צח אורני •
אוגוסט 31, 2022

בחירת מאזניי גשר לשקילת משאיות

מאת: צח אורני

רכישה או שכירת מאזני גשר לשקילת משאיות היא פעולה הרת גורל המחייבת את העסק להערכות נכונה בתחומים רבים ומגוונים. לאור זאת מומלץ להקדיש מראש זמן ומחשבה רציניים כדי ללמוד את מכלול הנתונים הדרוש ובכך להתאים באופן מושלם את דגם המאזניים לצורכי העסק.

ישנם כמה היבטים שרצוי לתת עליהם את הדעת טרם ההחלטה על דגם המאזניים המתאים:

אורך המאזניים -

ראשית יש לבדוק את סוג המשאיות שיישקלו על המאזניים ובכך לקבוע את אורך המשקל הנדרש.

חישוב האורך מתבצע באמצעות מדידת המרחק בין גלגלי כלי הרכב הקדמיים והאחוריים.

נכון להיום (2019), החוק מגביל את האורך המותר לרכבי משא רגילים לאורך מרבי של 19.30 מטרים. אך לעתים קיימים כלי רכב מיוחדים וכן כלי רכב שנוסעים בניגוד לחוק ואורכם עולה על האורך המותר, כך שלא תמיד אפשר לסמוך על מידות החוק, ובכל מקרה יש לבצע מדידה ברורה ומדויקת.

מומלץ לבצע מדידה בפועל של אורך המשאיות שעתידות להישקל ולא להסתמך על מידע שמתקבל מהנהג או ממחלקת ההובלה. זאת כיוון שטעות, ולו הקטנה ביותר, עלולה לגרום להתקנת מאזניים שאינם מתאימים לצורכי הלקוח. חשוב לשים לב כי ביצוע שינוי באורך המאזניים לאחר הרכבתם הוא פעולה יקרה ובלתי כדאית ברוב המקרים.

רוחב המשאיות -

רוחב משאית סטנדרטית הוא כ-2.4 מטרים. על כן, ברוב המקרים רוחבם של מאזני הגשר הוא 3 מטרים. אולם, ישנם מקרים רבים שבהם יש צורך בשקילת משאיות או כלי רכב, כגון בשקילת מובילי עפר, אשר רוחבם עולה על הרוחב הסטנדרטי. במקרים אלו יש להתאים את רוחב המשקל לרוחב הנדרש בפועל. רוחב המאזניים עשוי להשתנות גם על פי מיקומם ודרכי הגישה אליהם. לכן מומלץ לבדוק ולהתייעץ מראש עם יצרן המאזניים על מנת להתאים את המאזניים לצורכי הלקוח המדויקים.

מספר השקילות וסוג החומר הנשקל -

היבט נוסף שאותו יש לבחון הוא מספר השקילות שיבוצעו על גבי המאזניים וסוג החומר הנשקל. נושא זה חשוב בשלב התכנון כיוון שלעתים אפשר לרכוש מאזניי גשר קצרים וזולים יותר. במקרה כזה אפשר לשקול את המשאיות הארוכות בשתי פעמים או בדרך של פירוק העגלה ושקילתה בנפרד.

נושא זה דורש ניתוח מעמיק ומומלץ שייעשה בשיתוף נציג יצרן המאזניים, אשר בהיותו איש מקצוע בעל ניסיון רב יוכל להתייחס עניינית ולתת פתרונות להשלכות והסטיות העלולות לנבוע משקילה מפוצלת.

כושר השקילה -

רוב יצרני המאזניים בונים את מאזני הגשר שלהם בהתאמה לעומס המרבי שאפשר להעמיס על גבי המשאיות, ולא לעומס המותר למשאיות לשאת על פי חוק.

זהו הבדל משמעותי ביותר כיוון שהוא מבטיח שמאזניי הגשר יעמדו בעומס גם במצב שבו ישנה משאית שהועמסה יתר על המותר בחוק.

חשוב לדעת שכושר השקילה של המאזניים נקבע על פי חוזק הפלטפורמה והמרווח בין נקודות המשען שעליהן היא עומדת (מיקום המתמרים). כושר השקילה של המתמרים בלבד הוא משני ואינו מעיד על העומס שמאזני הגשר יוכלו לשאת בפועל.

נתון חשוב נוסף הוא העובדה כי מאזניי גשר אשר תוכננו לשקילת משאיות רגילות אינם מיועדים לשקילת מטענים מיוחדים אשר עומס הסרן שלהם גבוה ממשקל סרן של משאית רגילה.

מיקום המאזניים ותכנון התנועה -

קביעת מיקומם של המאזניים בשטח מורכבת ביותר ומצריכה ידע נרחב באשר לסוגי הקרקע, דגמי המאזניים הקיימים והתייחסות לתנועת המשאיות בשטח.

כדי לבחור את דגם המאזניים הרצוי לפי מבנה השטח יש להכיר את הדגמים הקיימים וכן את אפשרויות היצרנים לייצר דגמים המותאמים לצורכי הלקוח.

במקרים רבים, רק יצרן וותיק ובעל ניסיון עשיר יוכל להתאים ללקוח את המאזניים האופטימליים.

על דגמי המאזניים הקיימים והתאמתם ללקוח אפרט במאמר נוסף.

בחירת התצוגה ומערכות מיחשוב -

להלן מספר אפשרויות:

1. תצוגה בלבד - זוהי האפשרות הפשוטה והזולה ביותר. ראש השקילה מחובר למאזני הגשר ומראה את נתוני השקילה על הצג.

2. מחשב שקילה יעודי - ראש השקילה מחובר למאזניים ולמדפסת וכך מאפשר להדפיס את נתוני השקילה על גבי תעודה. אפשר לקבוע את מספר ההעתקים. הדבר מאפשר לנוכחים בשקילה לאשר אותה בחתימתם וכן אפשר לצייד את הנהג בתעודת שקילה להמשך דרכו. מערכת זו מאפשרת להקליד מגוון רחב של נתונים כגון: מספר משאית, סוג החומר, שעה, תאריך, מספר סידורי של השקילה ועוד. כך מתאפשר מעקב אחר נתוני הכנסה והוצאה של סחורה.

ישנן מערכות המאפשרות הדפסה על גבי נייר צר כדוגמת סרט קופה בסופר.

3. חיבור למחשב - חיבור ראש השקילה למחשב והתקנת תוכנה ייעודית לניהול מאזניי גשר על גבי המחשב. תוכנת השקילה היא כלי ניהול קל, מהיר ויעיל. היא מאפשרת ללקוח הדפסת דוחות שונים ומעקב אחר כמויות החומר הנשקלות, כמות המשאיות הנשקלות, ניהול מלאי ועוד מספר רב של נתונים והגבלות. כל אלה מאפשרים למנהלי העסק שליטה ובקרה יעילה ומיטבית בכל הקשור לשימוש במאזניים.

הרחבה באשר לנתוני התוכנה והאפשרויות המגוונות שלה - במאמר נוסף שאפרסם בקרוב.

* מר צח אורני יליד 1964, נשוי+4. בעל ניסיון של עשרות שנים בתחום השקילה התעשייתית. ניסיון זה כולל גם יעוץ משפטי וחוות דעת בבתי משפט בתחומי השקילה השונים. בשנת 1991 הקים את חברת צח אורני בע"מ המתמחה במתן פתרונות שקילה לשוק העסקי והמוסדי.

בחירת מאזניי גשר לשקילת משאיות